Salt of Hearts er i marts 2018 blevet kåret som vinder i konkurrencen Økologisk Guld i kategorien Kolonial. Prisen uddeles af Økologisk Landsforening og sætter fokus på de mest velsmagende og innovative økologiske produkter, der er kommet på markedet det sidste år.
Vi er super glade og stolte over at modtage en økologisk pris, der først og fremmest sætter fokus på smag, men hvor også innovation, emballage, produkthistorie og værdi for pengene spiller ind. Af dommerne fik vi bl.a. disse ord med på vejen:
- Kompositionen i smagen er helt fantastisk – der dukker hele tiden nye elementer op
- Overraskende god smag
- Møder en samfundsmæssig udfordring
Udover Økologisk Guld 2018 har salt of Hearts også vundet:
– “Golden Tavola”, 1st Nomination, Tavola, Belgien, Februar 2018
– “Most Innovative Product of the Year 2017”, HORECAEXPO, Belgien, November 2017
Med Salt of Hearts sparer du på saltet, ikke på smagen.
Tanken bag Salt of Hearts er naturligvis at vi skal forsøge at spise lidt mindre salt. Men det skal altså smage godt – og salt!
Kok og forfatter til den prisvindende bog ”Neurogastronomi” (2016) Rasmus Bredahl kom til os med idéen til en salt, der ikke var en salt, baseret på neurogastronomiske principper om at ikke alene maven, men også hjernen skal mættes, når vi spiser.
Resultat blev Salt of Hearts, det første neurogastronomiske produkt.
”I praksis kan man spare på saltet ved at skrue op for de øvrige grundsmage – det sure, det søde, det bitre, umami og det stærke. Sørger man for, at de andre grundsmage er markante og afbalancerede i smagsbilledet, behøver man ikke de store mængder salt til at booste smagen”, siger Rasmus – en erfaring, han har gjort brug af i arbejdet med at udvikle Salt of Hearts.